תפריט נגישות

טוראי יזהר ערמוני ז"ל

מפרי עטו

לקח עתלית

חשון תש"ו

הידיעה עברה כברק את כל הישוב. הכל, כגדולים כקטנים, נתמלאו מתיחות, כאשר הגיעה הידיעה על "שחרור" מאתים מעפילים, - אלה שברחו, כל עוד נפשם בם, מארצות החושך, ועם בואם למולדתם נכלאו, בגלל חוק אוילי וחסר תבונה, בין גדרי התיל הדוקרני, שהזכירו להם את ימי יסוריהם באירופה הנאצית. יש מבין האומללים הללו שדעתם נטרפה עליהם, כאשר ראו את עצמם כלואים שוב בין גדרי התיל הדוקרני, שמהן ברחו מתוך סכנת נפש ותקוה לבלי שוב אליהן ולבלי ראותן עוד.
כעת נודע, כי עיקר הפעולה הנועזה אורגן מבפנים, מבין המעפילים עצמם. הם באו בקשר סודי עם כוחות הישוב מבחוץ וביצעו את הפעולה, שנסתיימה בהצלחה גמורה ללא התנגשות עם כוחות מזויינים.
מה זה בא ללמדנו? כי פעולה המתארגנת מתוך אחדות מחשבה והסכמה הדדית משפיעה תמיד השפעה רצויה גם עלינו וגם על מתנגדינו.
הבחורים הנועזים הצליחו לעבור בלי כל אבידות בנפש בגלל תכנית מחושבת יפה, היתה אמנם אבידה אחת, של שוטר בריטי, אבל היא לא היתה בפעולה העיקרית אלא בפעולה צדדית: פלוגת השהיה של בחורינו קיבלה פקודה לסגור את הכביש המוביל לעתלית ולעכב בו את התנועה. והנה באמצע ביצוע הפעולה של השחרור נראתה על הכביש מכונית משטרה דוהרת בכיוון עתלית. וכאן, מתוך שיקול דעת והתחשבות במצב, השתמשו הבחורים בנשק והצליחו לעכב את המכונית. אמנם, היתה אבידה אחת, אבל אבידה זאת מנעה רבות אחרות אילו הגיעה המכונית לעתלית והיתה מפתיעה את הבחורים באמצע ביצוע הפעולה.
הפעולה הזאת יש בה לקח לקטני אמנה מבין בני הישוב, שאינם מאמינים ואינם רוצים להאמין בכוחנו המוסרי והגופני. הם טוענים, כי ראשי הישוב מדברים גבוהה גבוהה, אולם כשיגיעו הדברים לכלל מעשים לא יימצאו האנשים ולא יהיה הכוח הדרוש, והנה באות העובדות ומטפחות על פניהם: נמצאו האנשים ונמצא הכוח לבצע את הפעולה הזאת שהראתה את עמדת הישוב העברי בכל הארץ לא רק להלכה אלא גם למעשה.
ומהו הלקח שבפעולה זו למתנגדינו? הנה זהו: על אף כל הפקודות, הגזירת וה"ספרים" למיניהם יישאר הישוב איתן בעמדתו. אנו לא ניחת מפי כל. נקריב קרבנות, אם יידרשו, כדי להשיג את מטרתנו, ולו גם נצטרך לעמוד במלחמה תמידית נגד השלטונות בארץ. אנו נעמוד בתוקף על שלנו ולא נוותר.
ועוד מקרה אחד קרה באותו יום: כאשר דבר השחרור נודע בחיפה, ושהמשוחררים נמצאים ביגור ובבית אורן, עזבו תושבי חיפה כאיש אחד את מקומות עבודתם - האומן את סדנתו, הפועל את מקום עבודתו, החנוני את חנותו, ואפילו התלמידים הבוגרים את בתי ספרם - וכולם נהרו לקיבוצים, בהם נקלטו המשוחררים. הם החליטו להגן בגופותיהם על אחיהם היקרים!
ידעו מתנגדינו ויראו כל עמי העולם, כי לא רק קומץ בחורים החליט לשחרר את המעפילים אלא הישוב כולו החליט זאת ועמד מאוחד, ללא כל זרמים ומפלגות, מאחורי גבם של בחוריו הגיבורי, שהסתכנו כדי להציל את אחיהם מחרפת ההסגר בארצם הם. ידעו ויראו נא זאת כולם!


מידע נוסף נמצא בתא הנופל בחדר ההנצחה שבבית הפלמ"ח

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה