תפריט נגישות

משה מישאל יצחקוב ז"ל

משה יצחקוב
בן 18 בנפלו
בן מלכה ושאול
נולד בחיפה
בא' בטבת תר"צ, 1/1/1930
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל הגדוד החמישי - "שער הגיא", חיל השריון
נפל בקרב
בכ"ד בניסן תש"ח, 3/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ירושלים - אוגוסטה ויקטוריה
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים

קורות חיים

יצחקוב משה ("מישאל") בן שאול ומלכה. נולד ביום 1 בינואר 1930 בחיפה. אחרי היולדו עבר בית-הוריו לתל-אביב ושם סיים משה בית-ספר עממי. הוריו גידלוהו וחינכוהו מתוך מאמץ חמרי קשה. בהיותו בן 14 התגייס לצבא הבריטי בהגישו תעודות מזויפות על גילו, ורק בקושי רב עלה בידי הוריו להוציאו מן הצבא. בשנת 1944, מיד עם שחרורו, הצטרף להכשרה המגויסת של הפלמ"ח ועשה שנתים בקיבוץ תל-יוסף. כתום שירותו בפלמ"ח הספיק רק זמן קצר להנות משבתו בבית-הוריו. מלחמת-הדמים שפרצה בארץ הזעיקה אותו אל הדגל ומשה נחפז לחזור אל יחידתו, הגדוד החמישי של הפלמ"ח.

עם גדודו, שחנה בחולדה, השתתף בקרבות על הדרך לירושלים, שם גם נפצע, אך הבליג על כך. נפל ביום 3.5.1948, באחד הקרבות בירושלים עצמה, בהתקפה על אוגוסטה ויקטוריה, כשאמר לנסות ולהציל את חברו הפצוע. למרות שקיבל פקודה לא לחזור, חזר, כי לא יכל היה לשמוע את צעקת חברו הפצוע "הצילו אותי", קפץ להצילו וקיבל כדור בראש ושם נפל.

נקבר בסנהדריה בירושלים למחרת היום. במכתבו האחרון אל הוריו כתב (כשלושה שבועות לפני נפילתו):"אנחנו ננצח, אפילו בטיפת דמנו האחרונה, אנחנו בני הדור הצעיר חברי הפלמ"ח.

אנחנו מלאי כוחות ומלאי חיים אנחנו ננצח, כבשנו, ונכבוש, ואם יקרה לנו משהו אל תצטערו, זו דרך החיים יבואו אחרים במקומנו שימשיכו עוד לכבוש ולהילחם".

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה