תפריט נגישות

רב"ט נחום "זוזיק" הזז ז"ל

נחום הזז
בן 20 בנפלו
בן יוכבד וחיים
נולד בצרפת - פריז
בג' בכסלו תרפ"ט, 16/11/1928
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל הגדוד החמישי - "שער הגיא", חיל השריון מפח"ט 5
נפל בקרב
בכ"ד בניסן תש"ח, 3/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ירושלים - אוגוסטה ויקטוריה
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל

קורות חיים

הזז נחום ("זוזיק") בנם של חיים הזז ויוכבד בת-מרים. נולד ביום ג' בכסלו תרפ"ט בפאריס והיה תינוק בן עשרה חדשים בעלות ההורים לארץ. גדל בתל-אביב. למד בבית-החינוך הראשון שברחוב בצלאל. משם עבר לגימנסיה "הרצליה" וסיים שם את לימודיו.

מנעוריו נתגלו בו נטיות וכשרונות שונים: היטיב לצייר. בציוריו היתה בגרות מפתיעה, היה בהם ביטוי, ביקורת, והסתכלות מיוחדת על הסביבה. התעניין במיוחד בכימיה. היה מראשוני המשוטטים. נער נבון, בעל תפיסה מהירה וערה. סוער, מרדני, מבקר חריף בעל אופי מוצק. ידע גם שחוק ובדיחה והיה חבר נאמן ומסור לידידיו ולחניכיו בתנועה. את שנת-שירותו עשה בנהלל ואת אימוניו בפלמ"ח עבר ברמת-יוחנן ובמעלה-החמישה.

בתחילת מלחמת-השחרור היה בין מגיני ירושלים, הצטרף לחטיבת "הראל" של הפלמ"ח, במסגרת הגדוד החמישי, שנשלח לשם, ושימש מפקד כיתה. סיכן את עצמו לא אחת. הואיל והיה בן יחיד להוריו ניסו ידידי הבית להשפיע שיעבירוהו למקום בטוח יותר. המוסדות המוסמכים אמרו להיענות להם, אך הוא עמד בתוקף על רצונו להישאר עם חבריו ופקודיו בשירות קרבי. כמפקד הצטיין באחריות רבה.

השתתף בפעולות לאבטחת קליה ובית-הערבה, ליווי השיירות מים-המלח לירושלים, במשלטי שער-הגיא, בפעולות-תגמול ביאלו, בליווי שיירות בדרך לירושלים, בקרב על הקסטל ובאבטחת נוה-אילן. נשלח לקורס מ"כ בדליה. בסיימו את הקורס קיבל כיתת טירונים שאימן בחולדה והכניסם למסגרת צבאית. איתם חזר לפעולות "נחשון", הבטחת הקסטל אחרי כיבושו מידי הערבים, השיירות להר-הצופים ופעולות חבלה בכביש יריחו.

נפל תוך כדי ביצוע פעולה נועזת במערכה לכיבוש אוגוסטה ויקטוריה שבהר-הצופים ב-3.5.1948. הכח הפורץ התגלה ונפתחה עליו אש יעילה, מעמדות ירי צפופות ומוכנות מראש. הקשר האלחוטי בין המחלקות חדל לפעול וההתקפה נעצרה. לרוע המזל אירע גם אסון, כשהפגז הראשון של ה"דווידקה" התפוצץ בצאתו מהמרגמה ופגע בלוחמים, שהיו בקרבת מקום. יתרון ההפתעה אבד, מספר הנפגעים הלך וגדל מרגע לרגע ולכן ניתנה הוראת נסיגה. החל מבצע של חילוץ נפגעים משדה הקטל, תוך גילויי הקרבה של חבריהם.

חמישה לוחמים ונחום בינהם, נפלו בקרב זה.

נקבר בבית-הקברות בסנהדריה בירושלים

ב-13.9.1951 הועבר למנוחת עולמים להר הרצל בירושלים.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה