תפריט נגישות

פרץ דיטריך (גרהרד) ז"ל

פרץ דיטריך
בן 22 בנפלו
בן פרידה והרברט
נולד בגרמניה - ברלין
בט"ו בטבת תרפ"ו, 1/1/1926
התגורר בתל יוסף
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל הגדוד הרביעי - "הפורצים", חיל השריון
נפל בקרב
בי"ד בניסן תש"ח, 23/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: נבי סמואל
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: קיבוץ קרית ענבים

קורות חיים

דיטריך פרץ (גרהרד) נולד ב-1926 בברלין. בן עשר נתיתם מאביו. כשהיה בן 14 נלקח על-ידי הגרמנים לעבודת-כפיה. ובשנת 1943, בהיותו בן 17, הוגלה לאוישויץ. ניצל מהשמדה והוכנס לעבוד בבית-החולים של המחנה. עם השחרור חזר לברלין ונוכח כי משפחתו איננה. אחד השליחים מארץ-ישראל הפנה אותו לגרעין-ההכשרה "קיבוץ בוכנואלד", וב-1947 עלה באנית-המעפילים "עליה" שפרצה את ההסגר הימי של הבריטים. עם חברי הגרעין הלך לתל-יוסף, התערה שם בחברה והכה שרשים בארץ.

עם פרוץ מלחמת-השחרור התנדב לצבא. יסורי עברו ובלהותיו, שכבר הספיק לשכוח , נתעוררו בו מחדש ולא ידע מנוח. היה חבלן ונשלח לחזית ירושלים. בליל 23.4.1948 פעל הגדוד הרביעי במטרה לכבוש את בית-איכסא ואת נבי סמואל שהיה מישלט ששלט על ירושלים וסביבתה. הקרב היה עקוב מדם, רבים נפגעו, והיה ברור שעל הלוחמים לסגת. דבר המצב נודע במטה הגדוד בקרית ענבים. נשלחו מספר משורינים לעזרת הנסוגים. באחד מהם היה גם פרץ דיטריך. כלי הרכב המשוריינים הותקפו באש חזקה של הלגיון הערבי. רבים נהרגו בידי הערבים והאנגלים כאחד.

גופתו של פרץ דיטריך הובאה בין שאר ההרוגים לקרית ענבים. הובא לקבר ישראל בקרית ענבים ב-25.4.1948 ונקבר בקבר האחים

זכרו הועלה בספר "לדמותם", הוצ' תל-יוסף.

בדברי הספד לזכרו נכתב בין היתר:"כזה היה פרץ. חייו הקשים חיי סבל של נער יהודי נרדף ומושפל, לימדוהו לראות את המציאות בכל אכזריותה, לא לפחד מפניה, אלא לעשות הכל כדי לשנותה, אך לא הספיק.. במלאו את חובתו מצא את מותו".

פרץ דיטריך ז"ל - הינו "נצר אחרון" למשפחתו אשר חוותה את אימת השואה ונספתה בשטחי הכיבוש הנאצי, עלה לארץ, התגייס לצה"ל ונפל בקרבות בתקופת מלחמת העצמאות.

בנפילתו, נכרת הנצר האחרון של המשפחה.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה