תפריט נגישות

שמואל סק ז"ל

שמואל סק
בן 38 במותו
בן רחל ואברהם צבי
נולד בהונגריה
בכ"ג בסיון תר"ע, 30/6/1910
התגורר בירושלים
נפטר לאחר פגיעה בפעולת איבה
בי' בניסן תש"ח, 19/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום אירוע: ירושלים - בן יהודה
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - סנהדריה
הותיר: אישה, שני ילדים ואח

קורות חיים

שמואל, בן רחל (רוזה) ואברהם צבי, נולד ביום כ"ג בסיון תר"ע (30.06.1910) בסיגאט, הונגריה. כאשר היה בן שנתיים משפחתו עברה לברלין, גרמניה.

שמואל היה פעיל בתנועת "מכבי בר-כוכבא" בברלין וכך הגיע לארץ ישראל בשנת 1932, כמשתתף במשלחת גרמניה במכבייה. בארץ הוא הכיר ספורטאית מהמשלחת הארץ-ישראלית, אירן (חיה) גרוסמן, והחליט להישאר כאן.

שמואל ואירן נישאו בשנת 1934, ושניהם השתתפו במשלחת ארץ ישראל למכבייה השניה ב- 1935. בני הזוג גרו ברחוב בן-יהודה בירושלים. שמואל היה שותף עם אחיו בקפה "אלסקה" ששכן ברחוב יפו, ואירן עבדה כמורה להתעמלות. נולדו להם שני ילדים: מיכאל ואסתר.

בחודש פברואר 1948 הורה עבד אל-קאדר אל-חוסייני, מפקד הכוחות הערביים באיזור ירושלים, לבצע פיגוע גדול בלב ירושלים היהודית. משימה זו בוצעה על ידי שישה עריקים, שוטרים וחיילים בריטים ששיתפו פעולה עם הערבים וגנבו למענם שלוש משאיות צבאיות ומשוריין אלחוט בריטי. על שלוש המשאיות הועמסו חומרי נפץ במשקל של למעלה מטון ואמצעי חבלה נוספים.

ארבעת כלי הרכב, נהוגים על ידי העריקים הבריטים, יצאו לדרכם בשעת בוקר מוקדמת ביום 22.02.1948 מעימוואס ליד לטרון. בהגיעם למבואות ירושלים, ליד רוממה, הם נעצרו על ידי מחסום יהודי שלאנשיו ניתנה הוראה לעשות חיפוש ברכב ונוסעים ערביים, אך לא ברכב בריטי. לכן אנשי המחסום לא עצרו את השיירה והיא המשיכה בדרכה לרחוב בן-יהודה במרכז ירושלים, שם הנהגים הדליקו את פתילי חומרי הנפץ, ירו בשני יהודים שעברו בסמוך ומיד אחר כך עלו על המשוריין והסתלקו מהמקום בנסיעה מהירה.

בהתפוצצות האדירה, שארעה סמוך לשעה 06:30, נהרסו ארבעה בניינים. בהם המלונות "אטלנטיק" ו"אמדורסקי" ושני בנייני דירות נוספים. בפיצוץ וביריות נהרגו 52 איש. רוב הנפגעים שהו בבתים שנהרסו ובבתי המלון, בהם גם כמה משפחות, הורים וילדיהם. כ- 200 איש נפצעו באורח קל מהפיצוץ. היה זה האסון הכבד ביותר שפקד את היישוב היהודי בירושלים, בארוע אחד, במלחמת העצמאות.

בין הפצועים היה גם שמואל שגר בסמוך, שנפגע קשה בראשו. הוא הוצא מבין ההריסות והובהל לבית החולים, שם נאבק על חייו במשך חודשיים, עד שנפטר מפצעיו ביום י' בניסן תש"ח, (19.04.1948).

שמואל היה בן 38 במותו. הותיר אחריו אישה, שני ילדים ואח. הובא למנוחת עולמים בבית העלמין בסנהדריה, ירושלים.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה