תפריט נגישות

קלמן ורדי רוזנבלט ז"ל

קלמן ורדי
בן 79 במותו
בן סימה וקמיל אהרון
נולד בפולין
בי"א באייר תר"ע, 20/5/1910
התגורר בירושלים
חלל פעולת איבה
בכ"ח בניסן תשמ"ט, 3/5/1989
מקום אירוע: ירושלים
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - גבעת שאול
הותיר: אישה

קורות חיים

קלמן, בן קמיל-אהרון וסימה, נולד בי"א באייר תר"ע, (20.05.1910), בפולין. התייתם מאביו בגיל שמונה.

משבגר, למד בישיבה ובאוניברסיטה בלבוב ובוורשה. הוא תמך בעצמו כלכלית מעבודתו כעיתונאי. סיים את לימודיו בהצטיינות ובהערכה והוסמך כדוקטור למשפטים. תואר דוקטור נוסף קיבל אחר כך מהאוניברסיטה העברית, בזכות עבודתו בדיני אישות.

קלמן היה ציוני, ופעיל באיגוד הציוני העולמי. במסגרת תפקידו, נסע לכל קצוות פולין ולמדינות שונות באירופה, הירצה בפני נוער יהודי ועשה נפשות לרעיון העלייה לישראל.

הוא עצמו הגיע לארץ בשנת 1936 ביחד עם חברו יצחק שטיגר (שנפטר ממלריה), והם היו ממקימי קיבוץ תל יצחק, שקלט עולים רבים, חוקיים ובלתי חוקיים. קלמן היה פעיל בקיבוץ, חבר הגנה וחייל בשורות הבריגדה היהודית.

בתקופת מלחמת העולם השניה, כששמועות על זוועות הנאצים והשמדת הקהילות היהודיות הגיעו לארץ ישראל, קלמן יצא בשליחות הסוכנות היהודית לקושטא שבטורקיה, כדי להציל יהודים ולהביאם למקום מבטחים. בטורקיה קיבל את הבשורה המרה על השמדת כל משפחתו: אימו האהובה, אביו החורג, אחיו ואחותו הצעירים. במקביל, קיבל את הידיעה שאחותו הצעירה, ששירתה כאחות בבית-חולים בלינסון, נרצחה בעת ביקור בירושלים. קלמן חזר לארץ שבור.

כדי לברוח ממחשבותיו הקשות, הוא עזב את הקיבוץ ועבר לירושלים. ידידתו, לאה מילוביץ, לימים אשתו, החזירה לו את שפיותו ואת הרצון לחיות. קלמן החל לעבוד כעורך דין.

בקום המדינה היה חייל בשירות צה"ל, ומאוחר יותר מתנדב פעיל בהג"א. במלחמת העצמאות לחם בקרבות אבו-טור ורמת רחל, והיה שותף לשחרור ירושלים.

בבעלותו של קלמן היה משרד לעריכת דין ברחוב הלל בירושלים, בצמוד למקום מגוריו. הוא עזר לאנשים להתגבר על בעיות שניצבו בפניהם, והפך לחבר שפונים אליו בשעת צרה. היה מומחה בחוק התורני ובחוקי אישות ונקרא תמיד לייעץ במקרה של גירושין מסובכים. דעתו התקבלה בדר"כ על-ידי בית הדין הרבני ובית המשפט.

קלמן אהב את הבריות. היה מקור לידע, התגלמות הטוב, ההבנה, הרחמנות והעזרה. הוא אהב את העם היהודי, את ארץ ישראל וכמובן את ירושלים.

ביום רביעי בצהריים, כ"ח בניסן תשמ"ט (03.05.1989), פתח מחבל ערבי בריצת טירוף ברחוב יפו בירושלים. במהלך הריצה ניסה המחבל לדקור את העוברים והשבים ברחוב. הוא הגיע לתחנת אוטובוס, התנפל על קלמן שנקרה למקום, ודקרו למוות. מלבדו, דקר המחבל למוות עוד אדם שהמתין בתחנה.

ד"ר קלמן ורדי היה בן 79 במותו. הוא הובא למנוחות בבית העלמין בירושלים.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה