תפריט נגישות

בן-ציון מאיר ז"ל

בן-ציון מאיר
בן 20 בנפלו
בן רוזליה ויוסף
נולד ברומניה - צ'רנוביץ
בט' באדר תרפ"ח, 1/3/1928
התגורר במעלה החמישה
שרת בפלמ"ח - חטיבת הראל הגדוד הרביעי - "הפורצים"
נפל בקרב
בי"ד בניסן תש"ח, 23/4/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: נבי סמואל
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: קרית ענבים

קורות חיים

בן יוסף ורוזליה. נולד ב-1.3.1928 בצ'רנוביץ (אז בירת חבל בוקובינה שברומניה). הבן הבכור להוריו. הפליא את כל יודעיו בהתפתחותו הגופנית והשכלית המהירה ועוד בשחר ילדותו היה לעזר לאמו ולאחיו הקטן ממנו.

דיבר בבית הוריו אידיש, חונך חינוך מסורתי ולמד בבית-ספר עממי ובגימנסיה, רומנית וגרמנית, וסיגל לו בדיבור ובכתב גם את שפת אמו ילידת אזור הדיבור ההונגרי שמעבר לקרפטים.

לבר-מצוה הגיע בשנת 1941, כשיהודי בוקובינה הופקרו למרצחים בעלי בריתם של הנאצים. בגלל מחלת אחיו הקטן סירב להיענות להזמנת סבו לצאת אליו לחופשת הקיץ אל הכפר, ואחרי ימים מעטים נרצחו הסב וכל יהודי המקום.

אחר-כך גורש עם המשפחה לטרנסדניסטריה ונשא בכל תלאות הנדודים וחיי התופת שבמחנה באומץ ובגבורה כאחד המבוגרים ולא השמיע כל תלונה לבל יצער את הוריו.

בראשית 1943, בהגיע ועדה להוציא את שרידי היתומים מהמחנה ולהעבירם לבית-יתומים ברומניה. ניתנה אפשרות גם להורים חיים לשלוח את ילדיהם כיתומים, כדי להצילם. מאיר סירב, לבל יעזוב את הוריו בצרתם. אחרי שידולים נענה ונסע עם אחיו למוסד ברומניה.

ב-4.4.1944 כתב בהונגרית את השיר "היהודי הנודד", בו הוא מבטיח ליהודי הנודד את המולדת כשילומים על נהרי דמו השפוך, ואחרי ימים אחדים הפליג ארצה בשיירה הראשונה של "עליית הנוער".

בארץ התחנך במעלה-החמישה, סיגל לו במהרה, את הדיבור העברי, למד נגרות והתמסר לעבודה. עודד את חבריו בהומור עליז, תפס עמדת מנהיג ויוזם ועזר בנדיבות לחברים חדשים. ביזמתו התארגנו כגרעין להתישבות. אך בנובמבר 1945 כשעלו הוריו לארץ בחוסר כל, נאלץ לעזוב את הגרעין כדי לעזור להם בסידור ראשון ובפרנסה. עבד כדקורטור בתעשית וילאות סרטני בתל-אביב ולעתים קרובות היה מבקר את "משפחתו הגדולה" במעלה-החמישה.

כשהחלה מלחמת-השחרור התיצב בין הראשונים לשירות בגרעינו בפלמ"ח. עבר קורס ושירת כחובש בכפר-ביל"ו. הועבר לירושלים ובתפקידו כמקלען נפל בקרב נבי-סמואל ביום 23.4.1948.

הובא למנוחת-עולמים בבית-הקברות בקרית-ענבים ב-25.4.1948.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה