תפריט נגישות

סמ"ר נדב אלעד ז"ל

לזכרו של נדב

מתוך הספר "מראי מקום"

פרקי תהילים הנאמרים בבית העלמין
אלבום תמונות

הספרות שנוצרה בארץ ישראל - המקרא, המשנה, התלמוד הירושלמי, מדרשי ההלכה והאגדה - נושמים את אווירה של ארץ ישראל ומפיצים את ריחה. אי אפשר לעמוד על אמיתה של תורה בלא לדעת את המציאות של הימים ההם ולהכירה לפרטי פרטים. כך גם אי אפשר למצות את ידיעת ארץ ישראל בלי להשתמש בכל אותם אוצרות הטמונים במקורותינו הספרותיים, המספרים את תולדות הארץ מהמקרא ועד למאה השביעית לספירה בהביאם עדויות מכל מעגלי החיים.
לפיכך כששימשתי כראש המכון לחקר ארץ ישראל ויישובה ביד יצחק בן צבי, נעניתי בשמחה להצעתו של אייל בן אליהו לתת בידי הקורא ספר שידריך וישלב את שני התחומים - טיול בארץ לאור המקורות.

כשחיפשו דינה ודוד אלעד דרך להנציח את זכרו המבורך של בנם נדב, שנפל בשירותו הסדיר בחברון והוא בן עשרים שנה בלבד, לא מצאתי כלי ההולם יותר את אישיותו מהספר שלפנינו.
נדב, ששילב בחייו תורה ותרבות ישראלית עכשווית, היה מופת לחינוך הדתי הלאומי. עמדתי על כישרונותיו מאז בא אלי בהיותו בן 11 וביקש ללמוד שיעור בתלמוד מדי שבת. בלימודיו בישיבה התיכונית "נווה שמואל" באפרת ולימים בישיבת הקיבוץ הדתי "מעלה גלבוע" - לן באוהלה של תורה. הוא נטה למקצועות ההומניים ועיסוקיו בהגות, בספרות, בשירה ובנגינה בגיטרה מילאו את נפשו. נדב חי חיי חברה מלאים ותוססים. הוא היה פעיל בבני עקיבא בירושלים, והרעות היתה בעבורו ערך מנחה.
נדב הרבה לגמוע מרחבים ולספוג נופים משחר ילדותו, מאז נולד בקנדה בעת שליחותם החינוכית של הוריו. משבגר ניצל כל חופשה לטייל בארץ. אהבת המולדת היתה טבועה בנפשו, ונופי הגלבוע והעמקים נצרבו בו.
אמרו רבותינו בשמו של ר' יוחנן: "כל המהלך ארבע אמות בארץ ישראל - מובטח לו שהוא בן העולם הבא" (בבלי, כתובות קיא ע"א). "וכן היה רבי מאיר אומר כל הדר בארץ ישראל וקורא קריאת שמע שחרית וערבית ומדבר בלשון הקודש הרי הוא בן העולם הבא" (ספרי דברים, פיס' של"ג).
בהקדישנו ספר זה לזכרו של נדב, אנו פורעים מעט מהחוב שאנו חבים לכל אותם חיילים שהקריבו חייהם להגנתנו. ראוי שנזכור בכל שעל שבו אנו צועדים ובכל שביל משבילי הארץ, שבזכות נדב וחבריו אנו הולכים ומטיילים בארץ בצעד שוקד ובוטח.

דוד רוזנטל
האוניברסיטה העברית
ירושלים

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה