תפריט נגישות

טוראי יעקב לופס ז"ל

יעקב לופס
בן 29 בנפלו
בן דבורה ואליהו
נולד בירושלים
בט' בשבט תרע"ט, 10/1/1919
שרת באצ"ל
נפל בעת מילוי תפקידו
בי"א בתמוז תש"ח, 18/7/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: עין כרם
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: א, חלקה: 1, שורה: 06, קבר: 03.
הותיר: אשה, ילד וילדה

קורות חיים

יעקב נצר למשפחת רבנים ומקובלים, רכש השכלה תורנית בישיבת "פורת יוסף" בירושלים, וגם השכלה חילונית רחבה. מנעוריו היה פעיל בבית"ר ואחר כך בתאי הנוער הלאומי. כאשר יצא אצ"ל בשנות 1936-1939 להסיר את חרפת ההבלגה מעל הישוב העברי, נמנה יעקב עם הפעילים, שאחזו בנשק להלום באויב. הוא נאסר בגל המאסרים הראשון וישב כשנה בכלא עכו.

יעקב עסק בהפצת ספרים, בהפצה ובהנהלת העתון "ידיעות אחרונות" בירושלים, וכן פירסם דבריו בעתונות בחתימת "בן אליהו". היה עדין נפש ואציל הרוח, עסקן ציבורי ומעורב בין הבריות. במיוחד טיפל בהגשת סעד לנצרכים מבני עדתו, החלבים, בייסדו מעין אגודה סוציאלית "התאחדות בני ארם צובא", אשר מתפקידה היה לטפל בחולים ונזקקים.

שאיפתו להוציא עתון ירושלמי, הוגשמה בחדשי המצור, כאשר מפקדת אצ"ל בבירה החליטה על הוצאת עתון יומי "החרות", כדי לספק אינפורמציה לתושבי ירושלים. יעקב ראה בהוצאת עתון "החרות" והמהדורה המיוחדת של "ידיעות אחרונות" בירושלים הנצורה, תפקיד לאומי ראשון במעלה, ובתפקיד זה סיכן את חייו לא פעם. כאשר סירבו המוכרים לצאת לפרברים המופגזים, יצא בעצמו לשם באפניים, וסיפק את העתונים לאוכלוסיה המפוזרת במקלטים.

אולם גם לאימונים צבאיים ולעמידה על משמר שכונות העיר מצא יעקב זמן וכוח, ונוסף על כך טיפל בהבאת גוויות הלוחמים לקבורה.

בשמעו כי לוחמים אחדים נפלו ליד עין כרם וגוויותיהם לא נאספו, לא מצא יעקב מנוח לנפשו. בשבילים מסוכנים ובדרכים ממוקשות עבר, אסף גוויות, והביאן לקבר ישראל. באחד מסיורים אלה עלה על מוקש ונהרג. הניח אשה, ילד וילדה.

היה קבור בשייך באדר א' וביום כ"ח באלול תש"י (10.9.50) הועבר להר הרצל.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה