תפריט נגישות

סמל שמואל בן חיים בן נעים ז"ל

שמואל בן חיים
בן 20 בנפלו
בן חנה ומרדכי
נולד במרוקו - מקנס
בכ"ב באדר ב' תרצ"ה, 27/3/1935
התגורר בבית קשת
התגייס ב-ינואר 1955
שרת בנח''ל פיקוד הנח"ל 687, חטיבת הצנחנים גד' 101
נפל בקרב
בי"ז בחשוון תשט"ז, 2/11/1955
מקום נפילה: ניצנה
באזור השפלה הדרומית והנגב
מקום קבורה: ירושלים - הר הרצל
אזור: ב, חלקה: 7, שורה: 13, קבר: 2.
הותיר: הורים, אחים ואחיות

קורות חיים

שמואל נולד ב-27 למרץ 1935 בעיר מקנס אשר במרוקו, כילד שלישי משמונה ילדי המשפחה.

את לימודיו החל שמואל במסגרת תלמוד תורה, אך לאחר כ-6 שנים עבר לביה"ס "אליאנס" שברובע היהודי החדש שבעיר וסיימו בהצטיינות. בגיל 14 עבר לביה"ס החקלאי של "אליאנס" שנוסד במקנס לתלמידים יהודים, וכעבור שנה עבר ללמוד בבי"ס "אורט" בקזבלנקה את מקצוע המכניקה העדינה. משסיים את לימודיו שאף להמשיך ללמוד ולהשתלם בנושאים טכנולוגים בבי"ס "אורט" בז'נבה. עד לתחילת הלימודים בז'נבה, חזר מקזבלנקה לבית ההורים במקנס.

העליה הגדולה לארץ לאחר מלחמת השחרור - מלחמה בה השתתף אחיו הגדול יוסף, הביאה את שמואל לתנועות הנוער הציוניות שפעלו במרוקו עוד משנות ה-30. שמואל משנה כיוון, דוחה את שאיפותיו הפרטיות ללימודי המשך - ומצטרף לתנועת הנוער הציונית "דרור" שהכינה צעירים לקראת העליה לארץ. שמואל עוסק הרבה בספורט, נער נאה וחסון המכין עצמו בהתלהבות לקראת העתיד בארץ-ישראל.

בפברואר 1953 עזב שמואל את בית המשפחה במקנס למרות ההתנגדות הנמצרת של הוריו שבמשך שלושה ימים ניסו להניעו מדרך זו ויצא במסגרת תנועת "דרור" - גרעין "שושלת", להכשרה חקלאית בחווה שבדרום צרפת ב-MAISON BEZOLLES, בכפר ג'ימו - GIMONT שליד טולוז. עימו בקבוצה חברים נוספים שאיתם גדל ולמד, קבוצה מגובשת שמוכנה לאתגרים בארץ. (לחוות ההכשרה ב-MAISON BEZOLLES מגיעה בקיץ 1958 גם אחותו של שמואל, אסתר בן-חיים, כחברת גרעין "אייל" שהגיעה ביוני 1959 לקיבוץ בית-אורן).

באוגוסט 1953 מגיע מצרפת לארץ חלקו הראשון של הגרעין - ששה חברים וביניהם שמואל, והם מצטרפים לקיבוץ בית-קשת. הקשר עם הבית במקנס נעשה במכתבים והם מתארים את השמחה וההתלהבות מהעשייה והחיים בקיבוץ ובארץ.

בינואר 1955 מתגייס הגרעין לנח"ל, הבנים הולכים לנח"ל המוצנח וחבריו זוכרים אותו כבחור שהצטיין בכושרו הגופני שלא פסק מלטפחו באימונים קשים מידי יום. תמיד היה מוכן להתנדב ולעזור ככל שידרש, עם החיוך הנחמד על פניו הצעירות.

ב-2 לנובמבר 1955, בקרב עם המצרים בניצנה, נפל בעת שהסתער כדרכו, בין הראשונים, על עמדת מקלע שפתח באש על הכח המסתער.

הובא למנוחת עולמים בבית הקברות הצבאי שעל הר הרצל בירושלים.

בספרו של אורי מילשטיין, "מלחמות הצנחנים", הועלה זכרו.

אנו המשפחה נזכור אותך תמיד שמואל - בן ואח אהוב על כולנו.

יהי זכרך ברוך.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה