תפריט נגישות

סגן בנימין בני חנני ז"ל

הקרב על תל סאקי

רקע כללי

אלבום תמונות

תאריך: 6-8 באוקטובר 1973
אזור: רמת הגולן
יחידות משתתפות: גדוד 50 וחיל השריון

רקע
ב-2 באוקטובר 1973, עלה גדוד הנח"ל המוצנח לרמת הגולן, והחליף יחידת חי"ר אחרת שתפסה את הקו.
לרמת הגולן עלו 2 פלוגות - פלוגה א' ופלוגה ב' (פלוגה ג' נשארה לאימון בדרום הארץ). מפקדת הגדוד התמקדה באזור אל-על, ומפקדות הפלוגות התמקדו ברפיד ובנחל גולן. בתחום אחריותו של הגדוד היו: מוצב תל פארס, תצפית תל סאקי, מוצב 116 ומוצב 117. תל-סאקי הינה גבעה ברמת הגולן. התל נמצא בצפונה של רמת אל-על, כמאה מטרים מזרחית לציר אל-על-רפיד. מוצב תל-סאקי ממוקם על תל, החולש על הכביש שמוביל מרפיד לרמת מגשימים. התל מאפשר תצפית מאזור רמת מגשימים צפונה.
ערב מלחמת יום הכיפורים, היה התל בלתי מאוייש פרט לתצפיות לילה. על התל היו מספר בונקרים בלבד, אך הוא לא היה מאורגן כמוצב בט"ש סדיר. בתל-סאקי לחמו חיילים מפלוגה א' מגדוד הנח"ל המוצנח. כמו כן, פעלו בסביבתו יחידות מספר מהחטיבה המשוריינת "ברק".
במפקדת הגדוד קיצרו החיילים הדתיים בתפילה. סגן מנחם הפסיק את תפילתו ופנה לישיבה אצל המ"פ. עשר דקות מאוחר יותר, קרא מנחם ל-4 מחייליו - רוני, אביטל, לייזי ושייקה לעלות עם כל ציודם על הנגמ"ש ולנוע לכיוון תל סאקי. המשימה, שניתנה לכוח הייתה: לצפות את מהלכי הסורים ולדווח לאחור. בשבת, ב-6 באוקטובר, בשעה 12:00, הגיע הכוח בזחל"מ לתל.
כשהחלה ההרעשה של הארטילריה הסורית לאורך כל גזרת רמת הגולן, תקף חיל האוויר הסורי מפקדות ומתקנים צבאיים ברמת הגולן, מעט לאחר תחילת ההפגזה, פתחו 3 דיוויזיות חי"ר סוריות במתקפה לפריצת קו רמת הגולן. מכיוון שמג"ד הנח"ל המוצנח שהה בביה"ח, נשלח מפו"מ, סגן אלוף חדש לגדוד, סגן אלוף יורם יאיר (יה-יה). במחנה באל-על מצא המג"ד החדש חפ"ק מצומצם ושם קיבל דיווח על הנעשה במוצבים. המצב במוצבים רחוק היה מלהשביע רצון. מספר מנחם: "ההפגזה הייתה צפופה וכללה פגזי חנ"מ וזרחן, ואי אפשר היה לראות כלום. לא ניתן היה לצפות ולמלא תפקיד קת"ק. אולם, כשהדלדלה מעט האש הצלחתי להעביר דיווחים לאחור". הדיווחים ממנחם ומשאר המוצבים דיווחו על ריכוזי שריון גדולים באזור תעלת הנ"ט. בשעות אחה"צ החלו מסוקים של חייל האוויר הסורי לחדור לאזורינו כשהם עמוסים כוחות חי"ר. בשעה 16:00 זיהה סגן מנחם כשישים טנקי אויב באזור רפיד.
בינתיים, החל הערב יורד על רמת הגולן. יודע היה על פריצת הכוחות הסורים לגזרה הדרומית, אך היקף הכוחות וכמותם לא נודעה באותה שעה. לפנות ערב, ניתנה פקודה לסגת מחלק מהמוצבים של דרום רמה"ג. שאר המוצבים לא היתפנו - כי היו בהם פצועים או שכוחות שריון וחרמ"ש לא הצליחו לחבור אליהם. באזור תל-סאקי היה כוח טנקים מחטיבה 7, תחת פיקוד חטיבת "ברק", תפקידם היה לנוע בדרום הרמה בפיקודו של סרן דני.
בדרכו לפני שהגיע לאזור התל, ניתקל דני בשדרת טנקים סורים שחדרו לאזורינו. ההתקלות הייתה מטווח קרוב, ובמהלכה איבד דני שלושה טנקים. עם שאר כוחו נע דני עד שהגיע לתל סאקי. בשעה 23:55 זיהו הלוחמים מהתל שיירה ארוכה של נגמ"שים סורים, שנמצאו על הכביש מתחת למוצב. מייד התארגנו הטנקים שעל התל ופגעו בשיירה הסורית. זו נעצרה, ולא המשיכה בתנועתה אל עבר רמת מגשימים. חייליה של אותה שיירה התארגנו למארבים על הדרך, פגעו בכל רכב שנע על הציר, ויצרו איום על התל, אליו טרם העזו לגשת. בעקבות ההתקלויות בכוחות אויב על ציר המערכת, לכיוון רמת מגשימים, נשלח נגמ"ש בפיקודו של בני חנני, להציב מארב בזוקות בכניסה למשק. המארב פגע בנגמ"ש סורי שנע על הציר, ובעקבות ההתקלות נשלח לחסימה ברמת מגשימים זחל"מ שני, בפיקודו של סמל אריאל ויסמן, כדי לתגבר את המארב. ב-7 באוקטובר, בשעה 04:00 פונו האזרחים האחרונים מרמת מגשימים. במקביל - קיבל סרן דני ששהה על התל, פקודה לנוע על הציר ולטהר אותו מרק"מ אוייב. כבר בירידתו מהתל, נפגעו הטנקים שלו ממארב סורי שהוצב במקום. חלק מהחיילים נפגעו ונהרגו, ושאר החיילים התפזרו. חלקם חזרו לבונקרים שעל התל, אחרים ניסו לנוע לכיוון כוחותינו ונפלו מאוחר יותר בשבי הסורי. בעקבות זאת, הורה מג"ד גדוד 50 לשני הנג"משים, שהיו במארב ברמת מגשימים, לנוע בכל המהירות, לעלות על תל סאקי ולפנות את התצפית ושאר חיילי השריון.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה